Uusi visuaalinen ilme Avoin.Systemsille

Integroituihin ERP- ja verkkokauppatoteutuksiin erikoistunut Avoin.Systems Oy halusi erottua perinteisen “erppitalon” estetiikasta ja tuoda asiakkaisiin vetoavaa kulttuuriaan vahvemmin esiin. Visuaalinen uudistus oli jatko yrityksen uudelle brändistrategialle.

Eroon perinteisen erppitalon leimasta

Toisin kuten voisi kuvitella, ERP-järjestelmien uudistusten keskiössä on enemmänkin ihmisten ja muutoksen johtaminen kuin IT-projekti. ERP-alan yritykset tunnetaan asiakeskeisyydestään, joka jättää helposti varjoonsa yritysten ihmisläheisen puolen. Helsinkiläinen digitaalisen kaupan tehostaja Avoin.Systems näki tilanteessa mahdollisuuden erottua tuomalla arvojaan paremmin näkyväksi.

Avoin.Systems oli aloittanut pitkäjänteisen brändin rakentamisen jo ennen visuaalisen ilmeen uudistusta. Uusi brändistrategia ja brändiarkkitehtuuri olivat hyvä alku, mutta yrityksen visuaalinen ilme ei vielä vastannut tai välittänyt yrityksen vetovoimaista kulttuuria, josta yritys sai asiakkailtaan jatkuvaa hyvää palautetta. Nyt yritys halusi uudistaa visuaalisen ilmeensä vastaamaan paremmin sen ihmisläheistä arvomaailmaa, ja välittääkseen kulttuuria paremmin markkinoinnissaan.

Entinen visuaalinen ilme

Lähtökohtana oli päivittää yrityksen ilme siten, että se säilyy mahdollisimman tunnistettavana. Logon uudistus rajattiin projektista pois, koska se oli paras elementti säilyttämään yrityksen brändipääoma läpi uudistuksen.

Avoin.Systemsin entinen väripaletti.

Ilmeen uudistuksen keskiössä oli värimaailma. Entinen värimaailma koettiin hieman viileäksi ja etäiseksi, joka ei vastannut yrityksen arvoja ja toimintatapoja. Värimaailma ei myöskään erottanut yritystä tarpeeksi hyvin sen kilpailijoista. Verkkosivujen tyyli ilmensi tyypillistä IT-yrityksen estetiikkaa.

Avoin.Systemsin entinen visuaalinen ilme yrityksen verkkosivuilla.

Brändisprintit takasivat prosessin tehokkaan etenemisen

Avoin.Systemsin uusi visuaalinen ilme luotiin kuukauden mittaisessa brändisprintissä brändityöryhmän voimin. Sprintin alussa rajatulle kohderyhmälle tehtiin kommenttikierros, jonka avulla validoitiin uudistuksen suunta. Värimaailmasta tehtiin useita variaatioita, joista viimeinen herätti ylivoimaisesti eniten positiivista palautetta. Uusi paletti on taiteilijan intuitiivisesti luoma, mutta teknisestä näkökulmasta viimeistelty – riittävät kontrastit takaavat saavutettavan suunnittelun. Ennen päätöksentekoa myös väripsykologian asiantuntija antoi lausunnon väripaletista.

Yleisesti prosessin etenemistä ja valintojen taustoja avattiin kaupalliselle tiimille viikon-kahden välein.

Brändiuudistus jakaantuu sprintteihin, joista kukin kestää noin kuukauden.

Uudistuksen tuotoksena Avoin.Systems sai uuden erottuvan visuaalisen ilmeen, sisältäen seuraavat elementit:

  • Uusi väripaletti

  • Logot (normaali ja monogrammi)

  • Räätälöidyt tarrat (versiot tummille ja vaaleille taustoille)

  • Verkkosivujen visuaalinen ilme

Seuraavan kuukausisprintin aikana brändiuudistus vietiin käytäntöön:

  • Uudet valokuvat

  • Verkkosivujen uudistus

  • Mainokset (Google, Meta, LinkedIn)

  • Showreel

  • Roll-upit

  • Esitys- ja dokumenttipohjat (Google Slides, Google Docs)

  • Kulttuurielementit, kuten räätälöity olut-etiketti

Prosessissa päivitettiin ajan tasalle myös brändin ydinviestit ja arvolupaukset.

Lopputuloksena syntyi vahva, rohkea ja lämmin visuaalinen ilme

Uudistuksen keskipisteenä oli taiteilija Monica Väreen luoma väripaletti, joka viimeisteltiin yhdessä Keskiö Design Agencyn kanssa.

Avoin.Systemsin uusi väripaletti.

Värien osalta tehtiin iso muutos kylmästä paletista lämpimämpiin sävyihin, jotka viestivät paremmin yrityksen ihmisläheisiä arvoja. Värit herättävät brändin eloon yrityksen verkkosivuilla ja markkinoinnissa:

Avoin.Systemsin uudistettu verkkosivusto.

Ensisijaiseksi logoksi vaihtui monogrammi. Monogrammi skaalautuu pienestä ikonista tarvittaessa isoon billboardiin asti ollen erittäin monikäyttöinen.

Ensisijaiseksi logoksi vaihtui monogrammiversio.

Uuden väripaletin ansiosta värien käyttö on saanut yrityksessä uuden, strategisemman merkityksen. Väreillä on omat tehtävänsä – nyt ne opettavat, huomauttavat tai ohjaavat toimintaan. Johdonmukainen värien käyttö auttaa asiakasta eteenpäin sivustolla.

Esimerkki huomauttavasta värilaatikosta yrityksen verkkosivuilla.

Esimerkki toimintaan ohjaavasta värilaatikosta yrityksen verkkosivuilla.

Eräs uudistuksen tavoitteista oli välittää vahvemmin yrityksen omalaatuista kulttuuria. Uusien tarrojen avulla vaikuttava viestintä onnistuu entistä helpommin, sillä viestijä voi valita kuhunkin tilanteeseen sopivan brändin mukaisen tarran – tehden viestistä samalla ihmisläheisemmän.

Yrityksen uudet tarrat.

Brändiohjeistus neuvoo tarrojen käytössä.

Kuvamaailman osalta ihmiset haluttiin pitää kuvien keskiössä, mutta ajankohtaisella tavalla. Valokuviin tuotiin ripaus nostalgiaa, joka tekee yhdessä tarrojen kanssa viestinnästä erottuvampaa.

Myös yrityksen videototeutukset ovat astetta näyttävämpiä uuden väripaletin ansiosta. Katso uudistettu Avoin.Systems showreel:

Prosessin lopputuloksena yrityksessä on valmiudet tehdä erottuvaa markkinointia ja vaikuttavaa viestintää. Kiitokset koko työryhmälle!

Avoin.Systemsin uuden visuaalisen ilmeen lanseerauksen ydinviesti.

Oletko aloittamassa brändiuudistusta? Ota yhteyttä!

Edellinen
Edellinen

Podcast-konsepti kevensi sisällöntuotannon painetta ja vahvisti brändiä

Seuraava
Seuraava

Avoin.Systemsin brändiuudistus käynnistyi uudella brändistrategialla