Avoin.Systemsin brändiuudistus käynnistyi uudella brändistrategialla
Helsinkiläinen IT-palveluyritys Avoin.Systems Oy yhdisti erp- ja web-liiketoimintayksikkönsä marraskuussa 2022. Yksiköiden fuusiota valmistellessaan yritys investoi brändityöhön, jonka tavoitteena oli tuottaa uusi brändistrategia ja selkeyttää brändien käyttöä sekä yritys- että tuotebrändien osalta.
Kuva: Avoin.Systems Oy / Monica Väre
Brändiuudistuksen prosessi
Konstruktiivinen tutkimus oli osa yrityksen brändiuudistusta, jota edistettiin brändityöryhmän voimin.
Alussa yrityksessä toteutettiin identiteetin, kulttuurin ja imagon tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelut, kyselyt, dokumentit ja työpajat. Uusi brändistrategia muotoiltiin tutkimustulosten pohjalta työpajoissa työntekijöitä vahvasti osallistaen, hyödyntämällä Urden brändimatriisia.
Tutkimuksen tuotokset
Bränditutkimuksen tuotoksena yrityksen viralliseksi nimeksi päätettiin vaihtaa Avoin.Systems Oy (ent. Web-veistämö Oy).
Osana uutta brändistrategiaa yritys sai uuden brändiarkkitehtuurin, joka tuo kustannustehokkuutta brändien hallintaan, mainosbudjettiin ja virtaviivaistaa uuden tarjooman markkinointiviestintää parantaen samalla asiakaskokemusta.
Uusi brändistrategia auttoi yritysjohtoa viemään liiketoimintayksikköjen fuusion onnistuneesti läpi siten, että yrityksen työntekijät kokevat sitoutuvansa uuteen strategiaan.
Avoin.Systemsin brändistrategian valmistuttua siirryttiin brändiuudistuksen seuraavaan vaiheeseen. Lue, miten Avoin.Systemsin visuaalisen ilmeen uudistus toteutettiin.
Tutkimuksen johtopäätökset
Tutkimuksen mukaan brändityöhön investointi auttaa yrityksiä onnistumaan fuusioissa.
Merkittävimmät onnistumiseen vaikuttavat tekijät olivat seuraavat:
Yrityksen identiteettiä, kulttuuria ja asiakasymmärrystä kuvaava bränditutkimus
Yhteiskehittämällä luotu brändistrategia
Kustannustehokkuutta edistävä brändiarkkitehtuuri
Muutosjohtaminen ja aktiivinen viestintä
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa asiantuntijapalveluita tarjoaviin yrityksiin, jotka ovat suunnittelemassa yritysjärjestelyjä, tehostamassa brändien hallintaa ja näkevät brändityön kasvua tuottavana investointina.
Oletko aloittamassa brändiuudistusta? Ota yhteyttä!
Lue lisää aiheesta
Theseus: “One Brand” – Uusi brändistrategia organisaatiomuutoksessa
Vierityspalkki: Avoin.Systems rakentaa verkkokauppoja ja näiden taustajärjestelmiä
Avoin.Systems: Web-veistämö on nyt Avoin.Systems Oy
Markkinointiuutiset: Avoin.Systemsin entinen markkinointijohtaja jatkaa yrityksen brändijohtajana