Startup Suomessa – näin luot brändistäsi skaalautuvan

Startup-skenessä brändinrakentaminen poikkeaa olennaisesti perinteisestä brändinrakentamisesta, jossa brändiä kehitetään pitkäjänteisesti tulevaisuuteen suunnitellen. Startup-yrityksissä brändinrakentaminen on dynaamisempaa ja reaktiivisempaa, mikä mahdollistaa nopean mukautumisen markkinoiden muutoksiin ja asiakaskunnan tarpeisiin.

Tämä artikkeli auttaa sinua ajattelemaan strategisesti ja tekemään brändisi kannalta päätöksiä, jotka rakentavat arvoa yritykseesi alusta alkaen.

Lue ensin: Mikä on brändi ja miten brändiä rakennetaan?

Startup-yrityksen brändinrakentamisen erikoispiirteet

Start-up yritysten ytimessä on jatkuva testaaminen ja iterointi, joka on välttämätöntä menestyksekkään liiketoiminnan kehittämiseksi asiakasymmärryksen pohjalta.

Aloittaessasi start-up yritystä Suomessa, sinun on tärkeää olla valmis

  1. testaamaan liikeideasi eri elementtejä

  2. arvolupauksen iterointiin

  3. tuotteen markkinasopivuuden (product-market-fit) validointiin ja

  4. pivotointiin eli liikeidean suunnan muuttamiseen tarpeen vaatiessa.

Tämä prosessi varmistaa, että tuotteesi tai palvelusi vastaa markkinoiden tarpeita ja asiakkaidesi odotuksia tehokkaasti. Pysymällä jatkuvassa testaus- ja iterointisyklissä voit varmistaa, että yrityksesi kehittyy vastaamaan markkinoiden tarpeita.

Strateginen ajattelu on brändinrakentamisen ensimmäinen askel

Brändityö alkaa strategisesta ajattelusta. Hyödyntämällä brändistrategiapohjaani voit pohtia itse tai sparraajan johdolla parasta brändistrategiaa yrityksellesi. Strategia kattaa ainakin seuraavat teemat:

  • Brändin ydin ja arvot

  • Missio ja visio

  • Positio

  • Arvolupaus

  • Asiakassuhteiden hoito

  • Brändin ilmentymä

  • Persoona

  • Kulttuuri

  • Kompetenssit

Osa elementeistä on pysyviä ja osa elää ajassa, ja näiden merkitys selviää tyypillisesti brändistrategiaa työstäessä. Toiset elementeistä tulevat merkityksellisemmäksi vasta yrityksen kasvaessa; tyypillisesti startupien kulttuuri syntyy orgaanisesti ja sitä on tarpeen muotoilla vasta yrityksen kasvaessa isompaan kokoluokkaan.

Pidä strategiasi ajan tasalla tehdessäsi päätöksiä ja palaa siihen aina, kun tarvitset suuntaa kaiken kohinan keskellä.

Kuuntele myös Aalho Median Markkinointiperuna-podcast: Brändinrakennusta pikkubudjetilla, Johanna Valkonen

Nimi vahvistaa tai latistaa yrityksesi ensivaikutelman

Nimi on tärkein asia, jota teet tunnetuksi ja jonka ihmiset brändistäsi muistavat. Valitse nimi huolellisesti, sillä se kantaa brändisi identiteettiä.

Valitsetko itsensä selittävän nimen vai kiehtovan sanaparin, joka herättää kiinnostuksen yrityksesi tarinaa kohtaan? Milloin ja miten kannattaa rakentaa henkilöbrändiä? Kaikki tämä on brändistrategiaa, johon liittyy olennaisesti myös brändiarkkitehtuuri.

Logon tulee erottua kohinassa ja skaalautua eri kokoisille alustoille

Älä pyydä kaiman kummia suunnittelemaan logoa yrityksellesi vaan mieti, mitä haluat logolla viestittää ja miten. Logon tulisi kuvastaa yrityksesi arvomaailmaa ja olla pohjana visuaaliselle ilmeelle. Startup-yrityksen logon tärkein erityispiirre on selkeys ja skaalautuvuus, jotta se toimii niin pienellä ruuduilla kuin valkokankaalle skaalattuna tapahtumassa. Minimalistinen ilme on yleisesti varmempi valinta alkuvaiheessa, brändin vielä hakiessa omaa tyyliään.

Hyvä esimerkki simppelistä ja tyylikkäästä logosta on Relove.

Tyypillisiä sudenkuoppia logosuunnittelussa ovat:

  • Logo sisältää räikeitä taustavärejä

  • Logon värikontrastit ovat heikot (saavutettavuus)

  • Logon typografia on liian ohut tai vaikealukuinen

  • Logo viestii brändin kannalta ristiriitaisia asioita

  • Logo sisältää liikaa kuvaelementtejä tehden kokonaisuudesta sekavan

  • Logo ei yhdisty yrityksen muuhun visuaaliseen ilmeeseen

Säväyttävä visuaalinen ilme auttaa sinua nappaamaan yleisön huomion

Visuaalinen ilme auttaa start-up yritystäsi Suomessa erottumaan kilpailijoiden joukosta. Jos et ole varma, millainen visuaalinen ilme sopii parhaiten, aloita logon tapaan minimalistisella tyylillä ja kehitä sitä myöhemmin tarpeen mukaan.

Arvolupaus on brändisi viestinnän kulmakivi

Asiakkaille antamasi lupaus summaa sen muutoksen tai lopputuloksen, mitä hän saa ostaessaan palvelusi. Pysy mahdollisimman konkreettisena - liian abstrakti lupaus ei ole lupaus. Hyvä arvolupaus pohjautuu aitoon asiakasymmärrykseen. Arvolupauksessa korostuva asia tulisi osua asiakkaan oston draivereihin, eli motivaatiotekijöihin jotka saavat hänet toimimaan – haluamaan muutosta.

Ydinviestit tukevat arvolupaustasi ja jättävät brändisi mieleen

Ydinviestit ovat asiakasymmärrykseen pohjautuvia markkinointiviestinnän teemoja, jota toistamalla johdonmukaisesti markkinoinnissasi saat viestisi ennen pitkää kohderyhmäsi mieleen. Ideana on toistaa samoja ydinteemoja, mutta viestiä niistä erilaisilla kiinnostavilla tavoilla.

Lisäksi voit tehostaa viestiäsi kuvamaailman avulla – mutta muista kuvien yhdenmukaisuus ja johdonmukainen käyttö, jotta ne luovat aidosti arvoa brändillesi.

Hyödynnä asiantuntijoita ja kumppaneita

Suomi on pieni markkina, mutta maan startup-ekosysteemi tarjoaa paljon mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja oman liikeidean testaamiseen ja kehittämiseen ennen kansainvälisiä areenoita.

Käytä kumppaneita ja asiantuntijoita tehokkaasti, erityisesti kun resurssisi ovat rajalliset. Aktiivinen verkostoituminen ja onnistuneet kumppanuudet voivat merkittävästi nopeuttaa yrityksesi kasvua.

Haluatko saada asiantuntijan näkemystä brändinrakentamiseen? Ota yhteyttä!

Edellinen
Edellinen

Gen Z rikkoi markkinointifunnelin – miten luottamusta rakennetaan nyt?

Seuraava
Seuraava

7 tehokasta vinkkiä brändin äänensävyn rakentamiseen