Megaluokan brändiuudistus – ALD Automotive ja LeasePlan ovat nyt Ayvens
Syksyllä 2023 leasing-autoilun megabrändit, ALD Automotive ja LeasePlan julkistivat yhdistyvänsä Ayvens -brändin alle. Uudella brändillä ja asiakaslupauksella ”make life flow better” Ayvens haluaa vahvistaa markkinajohtajan positiotaan ja toteuttaa 3-vuotista strategiaansa.
Uudistus ei koske LeasePlan Finlandia, jonka omistus siirtyi elokuussa Crédit Agricole Auto Bankin Drivalia -yhtiölle.
Brändiuudistus herätti itselläni paljon ajatuksia, joista tässä jaan muutaman.
Miten Ayvens onnistuu säilyttämään brändipääomansa nimenvaihdoksesta huolimatta?
ALD ja Leaseplan omaavat mielettömän brändipääoman. Ayvens starttaa alusta.
Puhtaalta pöydältä aloittaminen voi osoittautua hyväksi päätökseksi, vahvistaen yrityksen uskottavuutta ja positiota. Tai sitten se voi olla ketterämpien kilpailijoiden lottovoitto.
Yrityksen pitäisi onnistua siirtämään ALD:n ja Leaseplanin brändipääomaa Ayvensille. Nimen vaihtuessa se on haastavaa, mutta mahdollista.
Miten Ayvens onnistuu viemään uudistuksen läpi 15.700 työntekijälle ympäri maailman?
Tärkeintä on kunnioittaa ALD:n ja Leaseplanin juuria ja brändiperintöä. Jos identiteettiä ja kulttuuria on tutkittu kunnolla ja sitoutettu ihmiset mukaan alusta alkaen, he sitoutuvat uuteen brändiin paremmin ja kokevat asiakaslupauksen itselleen merkityksellisenä.
Tämä on uudistuksen kriittisin osa, koska vain hyvä työntekijäkokemus mahdollistaa onnistuneen asiakaskokemuksen.
Kuinka hyvin uudistus onnistutaan viestimään asiakkaille?
Muutos voi olla pintapuolinen tai systeeminen, jolloin se näkyy kaikissa kohtaamispisteissä. Vielä ei tiedetä, mitkä brändit näkyvät asiakkaille.
Jos Ayvens vakiintuu käyttöön, on mielenkiintoista kuinka laajalla rintamalla ja samaan aikaan ketterästi markkinointi kykenee viemään brändikampanjoita läpi yrityksen toimintoihin: myyntiin, asiakaspalveluun ja toimituksiin.
Tämän mittaluokan transformaatio vaatii vahvan strategian ja mielettömän ketterän koneiston. Kaikki voi johtaa joko kupruilevaan vai ilahduttavaan asiakaskokemukseen. Olisi superkiinnostavaa olla kärpäsenä katossa, miten uutta strategiaa johdetaan ja toteutetaan.
Ayvensin brändiuudistus on giganttinen muutos, transformaatio, jota johtavat ja toteuttavat ihmiset – ja heitä johdetaan parhaiten sitouttamalla heidät työskentelemään yhteisen vision eteen.